جنجال یک سکوت

پیوندها
شنبه, ۲۵ دی ۱۳۸۹، ۰۹:۴۵ ب.ظ

موسیقی در بهشت

"هوالواقف علی السرائر والضمائر"

راوی می گوید:گفتم یا رسول الله-ص- فدای تو شوم...می خواهم سوالی کنم اما خجالت میکشم و آن اینکه:

آیا در بهشت غنا وجود دارد؟

حضرت فرمود:در بهشت درختی ست که خداوند به بادها امر می کند برآن درخت بوزند و آن را به حرکت در می آورند و از آن درخت نغمه هایی صادر می شود که هرگز خلائق به خوبی ولذت آن نشنیده اند...

وبعد حضرت فرمودند:این پاداش کسانی ست که در دنیا از ترس خدا شنیدن غنا را ترک کرده باشند.

منبع:ص۱۲۷ از کتاب قصه های قیامت(حبیب الله اکبرپور)


+هر چه می خواهد دل تنگت از موسیقی بگو...قبول داری؟ نداری؟ دلیل هر کدوم؟ حدیثی چیزی میدونی...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۱۰/۲۵

نظرات  (۲۵)

امروز حاج آقا بعد نماز برامون از موسیقی و غنا حرف زد...اما من احادیثش یادم نمی آد بگم !! ...
۲۵ دی ۸۹ ، ۲۳:۰۴ میناگر عشق(فلق)
سلام.
خیلی کوچولو که بودم،همیشه مامانم واسم قرآن میذاشت گوش بدم، این باعث شد سمت هیچ آهنگی نرم،یذره بزرگ تر که شدم و قرار شد خودم دنبال راه و روشم برم،یعنی کمی استقلال پیدا کنم، رفتم تو گروه سرود آهنگ مدرسه! مربی سرودمون آقا بود چند بار واسه تست صدا ازم خواست تک خونی کنم، وقتی مامانم فهمید،واسم اشکال تک خونی یه دختر مقابل مرد ها گفت و ازم خواست خودم به عنوان یه دختر شیعه محجبه برم دنبالش!
وقتی رفتم دنبالش فهمیدم که کارم اشتباه و خوندنم اشکال داره! از روی کنجکاوی دنبال شرعیات موسیقی و آهنگ هم رفتم! میگفتن هر آهنگی از حال طبیعی خارجت کنه حرام گوش دادن بهش. منم گش نمیدادم!!!! هیچی گوش نمیدادم! با اینکه تقصیم بندی شده بود مجاز و غیر مجاز! 4/5سال به صدای یه خواننده که گذری تو خیابون شنیده بودم واکنش مثبت نشون دادم،چند روزی گوش دادم،اما با عذاب وجدان،پیش یه عالم رفتم و صدارو واسش گذاشتم گفت این هم از نظر من اشکال داره! از اون روز تصمیم گرفتم که به مجازش هم دیگه گوش ندم.
۲۵ دی ۸۹ ، ۲۳:۱۰ میناگر عشق(فلق)
حالا دیگه واسم نشنیدن عادی شده و دیگه هیچ کششی بهش ندارم! هیچ گونه کششی.فقط گاهی کنج کاوی به کلامشون.
گاهی که میشنوم خواسته و ناخواسته عذاب وجدان میگیرم!
از نظر من گوش ندادن درست تر و بهتره،وقتی خدا همچین وعده ی خوبی رو بهمون میده چرا صبوری نکنیم؟ چرا این دنیامون رو فدای اون دنیامون نکنیم؟
متاسفانه یه سری از مداحی هامون هم الان با موسیقی و ... فرقی نداره اصلا اگه اینجوری نباشه بعضیا تو حس نمیرن!
چند وقت پیش ماه محرمی روضه گوش مبدادم،بنده خدایی پرسیدم نوحه ای نداری که توش ریتم و آهنگ باشه؟؟؟؟ اونجوری دوست دارم،نه خیلی غمه نه شاده! دلم گرفت!
به نظر خودم این یه نعمته که آدم آهنگ گوش نده! نه الکی خوش میشی نه با اکثر آهنگ ها الکی غمگین و یاد بدبختی و غم هات نمیوفتی:d
۲۵ دی ۸۹ ، ۲۳:۱۱ میناگر عشق(فلق)
جدی چرا پیج من نمیاین؟؟؟؟
حس کردم دوست ندارین من بیام! اگه حسم اشتباه ببخشید و اگه درسته بهم بگین.
التماس دعا
بابت کامنت خصوصیت وا عجبا ....

کفمان برید ... دهنمان باز ماند ....

از کجا فهمیدی که ؟؟؟؟

بماند کماکان در کفیم !!!!!!!!!!1
113 همین بازدید کننده امروز بودم ....


خدا کند که .... یاد آن سوتی و غلط املایت افتادم

خوب است آدمیزاد اینقدر خودشفیفته و با اعتماد به نفس باشد...
۲۶ دی ۸۹ ، ۰۰:۱۸ اگنوستیک
سلام
خسته نباشید تا غنا را چه معنی کنید و مصداقش را چه بدانید
نقل کنند که عده ای از بزرگان مملکت در زمان جنگ منزل سید احمد اقا جلسه داشتن تلویزیون اهنگی پخش میکرد که امام وارد میشوند یکی از حاضرین نظر امام را راجع به ان موسیقی می خواهد امام میفرمایند اگر همین موسیقی از شبکه بیگانه پخش شود حرام است ولی از صدا و سیمای اسلامی ایران چون برای شاد کردن مردم است اشکالی ندارد
۲۶ دی ۸۹ ، ۰۱:۵۷ هفته نامه شهرسبز
بسم الله الرحمن الرحیم
هفته نامه شهرسبز از همه کسانی که قلم را سلاح ساخته اند تا در میدان جهاد با این سلاح متتاز که افضل من دما الشهداست به جهاد بپردازند دعوت می کند تا با مطالب و اخبار و عکس های خویش این نشریه را در راه بستر سازی شهرسبزآرمان شهر ما همکاری نمایند. منتظر همکاری شما هستیم.
هفته نامه شهرسبز
۲۶ دی ۸۹ ، ۰۷:۴۰ مسیر عشق
سلام
ممنون از این نکته زیبایی که بیان کردی
البته در دنیا هم همینطوره
مرحوم دولابی میفرمودند خدا هم تیر دارد وهم تور دارد وهم تار
۲۶ دی ۸۹ ، ۰۹:۱۵ کوچه های باران
در نشریه پلاک هشت سال 87 متن سخنرانی حضرت آقا در خصوص موسیقی در بین اهل هنر ذکر شده.آنقدر راه گشا و آموزنده است که تقریبا شبهه ای باقی نمی گذارد.
سلام.مرسی که تشریف اوردین.
چه یادآوری قشنگی بود.عاشق این فرازهای دعا کمیلم.
قشنگ شده وبلاگ؟
مرسی از راهنمایی های دلسوزانه شما بود
التماس دعا
۲۶ دی ۸۹ ، ۱۴:۳۷ دیده بان
سلام
واقعا نظری ندارم!
۲۶ دی ۸۹ ، ۱۵:۱۲ دیوونه غربتی!
سلام علیکم
با توجه به اینکه این مسئله کاملا تخصصی است و نظر بنده بعنوان یک مقلد ملاک نیست، پس اجازه بدید نظر مرجع عزیزمو حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای رو اینجا بنویسم.

موسیقی‌ ای‌ که انسان را به بیکارگی‌ و ابتذال و بی‌ حالی‌ و واخوردگی‌ از واقعیت های‌ زندگی‌ و امثال اینها بکشاند، موسیقی‌ حلال نیست؛ موسیقی‌ حرام است.

موسیقی‌ چنانچه انسان را از معنویت، از خدا و از ذکر غافل کند، حرام است.

موسیقی‌ ای‌ که انسان را به گناه و شهوت رانی‌ تشویق کند، حرام است؛ از نظر اسلام این است.

موسیقی‌ اگر این خصوصیات مضر و موجب حرمت را نداشته باشد، البته آن وقت حرام نیست.
(1)
ادامه .....
۲۶ دی ۸۹ ، ۱۵:۱۴ دیوونه غربتی!
ادامه ....

اینهایی‌ را که من گفتم بعضیش در موسیقی‌ بی‌ کلام و در سازهاست؛
بعضی‌ هم حتی‌ در کلمات است. یعنی‌ ممکن است فرضاً یک موسیقی‌ ساده ی‌ بی‌ ضرری‌ را اجرا کنند، لیکن شعری‌ که در این موسیقی‌ خوانده می‌ شود، شعر گمراه کننده ای‌ باشد؛ شعر تشویق کننده به بی‌ بندوباری‌، به ولنگاری‌، به شهوترانی‌، به غفلت و این طور چیزها باشد؛ آن وقت حرام می‌ شود.
بنابراین، آن چیزی‌ که شاخص حرمت و حلیت در موسیقی‌ است و نظر شریف امام هم در اواخر حیات مبارکشان - که آن نظریه را در باب موسیقی‌ دادند - به همین مطلب بود، این است

موسیقی‌ لهوی‌ داریم. ممکن است موسیقی‌ - به اصطلاح فقهی‌ اش - موسیقی‌ لهوی‌ یعنی‌ غفلت، یعنی‌ دور شدن از ذکر خدا، دور شدن از معنویت، دور شدن از واقعیت های‌ زندگی‌، «لهو» باشد.

دور شدن از کار و تلاش و فرو غلتیدن در ابتذال و بی‌ بندوباری‌. این موسیقی‌ می‌ شود حرام. اگر این با کیفیت اجرا حاصل شود، اگر با کلام حاصل شود؛ فرقی‌ نمی‌ کند.

(2) ادامه ....
۲۶ دی ۸۹ ، ۱۵:۱۶ دیوونه غربتی!
ادامه ...
من نمی‌ توانم به طور مطلق بگویم که موسیقی‌ اصیل ایرانی‌، موسیقی‌ حلال است؛ نه، این طور نیست.
بعضی‌ خیال می‌ کنند که مرز موسیقی‌ حلال و حرام، موسیقی‌ سنتی‌ ایرانی‌ و موسیقی‌ غیرسنتی‌ است؛ نه، این طوری‌ نیست.

آن موسیقی‌ ای‌ که منادیان دین و شرع همیشه در دوره های‌ گذشته با آن مقابله می‌ کردند و می‌ گفتند حرام است، همان موسیقی‌ سنتی‌ ایرانی‌ خودمان است که به شکل حرامی‌ در دربارهای‌ سلاطین، در نزد افراد بی‌ بندوبار، در نزد افرادی‌ که به شهوات تمایل داشتند و خوض در شهوات می‌ کردند، اجرا می‌ شده است.

این همان موسیقی‌ حرام است.

بنابراین، مرز موسیقی‌ حرام و حلال، عبارت از ایرانی‌ بودن، سنتی‌ بودن، قدیمی‌ بودن، کلاسیک بودن، غربی‌ بودن یا شرقی‌ بودن نیست؛ مرز آن چیزی‌ است که من عرض کردم.
.
.
دعا بفرمائید ...
پاسخ:
خداقوت و تشکر بابت زحمتی که در ارائه این مطلب کشیدین...استفاده بردیم...
موسیقی؟!
بستگی داره! اینکه برانگیزاننده نباشه و غنا و... !
البته توی این زمینه نیاز به تحقیق بیشتری دارم و بحث سر این قضیه گسترده ست!
اما کلاً نمیشه گفت حرومه.

۲۶ دی ۸۹ ، ۱۸:۲۷ ماه منیر
سلام وای چه خوب
بالاخره یه جا دیدیم که اگه راهمون بدنغنااز نوع بهترین رو گوش میدیم.
خسته شدم از بس تو این دنیا بیشتر بدش رو دیدم.
اهل موسیقی درستم شکر خدا
وانسان باید واقعا دقت کنه
مثلا هوا همیشه ابری نیست از محسن یگانه رو تو این روزا دوست دارم
حالا زیاد تاثیر بدی نداشته. واسم مخاطب خداست.
۲۶ دی ۸۹ ، ۲۱:۰۸ نگار بارانی
سلام
قالب جدیدتون مبارک.راستش اون مطلبی رو که درمورد جشن وشادی توی یکی از مراسمای عزاداری حسین ع خوندم هنوز دارم تعجب میکنم.خدا آخر وعاقبت مارو به خیر کنه.
در مورد موسیقی راستش بستگی داره موسیقی چی باشه وبه چه نحوی اجراشه ومعنای الفاظ چی باشه.من خوندم که زمان پیامبر توی مجالس عروسی از موسیقی استفاده میکردن وپیامبر هم حضور می یافت واعتراضی هم نمیکردن.خب الات موسیقی اون زمان تشمال و وسایل مختص به اون موقع بود حالا با گذر زمان و پیشرفت بشر الات موسیقی تغییر کرده که این موضوع طبیعیه .پس خود موسیقی از منظر اسلام ایرادی نداره وتغییر اون با شرایط روز هم ایرادی نداره به شرطی که با دستورات دینی منافات نداشته باشه.اصلا گاهی اوقات بعضی از موسیقی ها یه حالت معنوی به وجود میارن.همین موسیقی های جنگ رو ببینید چه زیبا هستن بعضیاشون.
موفق وپیروز باشید
برخی نظرات را خواندم
مرز بین موسقی حلال و حرام را بهتر است از زبان مجتهدین گفت
دو فاکتور در حرمت موسقی وجود دارد که عبارتند از 1لهوی بودن2مطرب بودن
لهو :موسقی که در مجالس منافی عفت از ان استفاده میشود
مطرب:آهنگی که انسان را به طرب اورد
حال برخی مجتهیدین وجود هر دو را در یک موسیقی ان را حرام میدانند و برخی تنها یکی را
به طور مثال اقای خامنه ای فاکتور لهو را عامل حرام کننده میداند نه مطرب بودن را
و همین طور حتی اگر شعری به شکل اواز خوانده شود که در آن هیچ موسیقی نباشد اما مضمون ان شعر بیهوده باشد ان نیز جزو غنا محسوب میشود!
با سلام
ممنون از وبلاگ زیباتون
من قبول ندارم غنا بودن خیلی از اهنگ ها را
حتی اونهایی که توی ایران پر نمی شه
من بستگی به حسم تقریبا همه نوع آهنگی گوش می دم
و خیلی درک نمی کنم اشکال داشتنش را
اساسا همه چیز در دین مشخص شده و برخلاف نظر برخی دوستان موسیقی حس بردار نیست!
اگه هر کی بخاد رو حسش آهنگ گوش کنه حلال و حرام قاطی میشه!
حکم شرعی اکثر مراجع: هر آهنگی که در مجالس لهو و لعب گذاشته شود اشکال دارد.
و منظور از این حکم این نیست که بری ببینی آیا فلان آهنگ تو مجالس لهو و لعب بوده یا نه! بلکه این امر از ریتم آهنگ و حالت صدای خواننده مشخص می شود که هر فردی که در پی حق باشد و خودشو به اون راه نزند! اینو به سادگی تشخیص میده
اما یک بار یک روحانی بسییار محترمی در مورد موسیقی چیزی بهم گفت که امیدوارم تا آخر عمر آویزه گوشم بمونه!
گفت: مگه بده که آهنگ های متفرقه رو گوش ندی( چه حلال چه حرام) تا گوشت صداهایی که باید بشنوه بتونه بشنوه... نمیدونم شما که این جمله رو شنیدید چی فکر میکنید اما اثرش روی من اونقدر زیاد بود که آهنگو از همون زمانی که اینو بهم گفت ترک کردم و الان هم هیچ کمبود آهنگی ندارم! سعی میکنم اگر گاهی هوس آهنگ به کله ام خورد سراغ چیزای دیگه برم
و یه بار تو کتابی این حدیث رو خوندم که مصصم تر شده تا هیچ آهنگی رو گوش ندم!
در حدیثی خوندم موسیقی باعث قساوت قلب میشه. دوستان توجه داشته باشن اگر علاقه دارن منبع حدیثو ذکر کنم! و خودم هم به تجربه دیدم که آدم های مومن تر که بیشتر حلال و حرامو رعایت میکنن معمولا قلب رووف و حساسی دارن...
یادمه اون موقه که با اینجا آشنا شدم یه پستی نوشته بودی راجه به عروسی و موسیقی و اینا . . . دقیقا یادم نیست . . .
منم گفته بودم که یه مدتی گوش میدادم و الان دارم ترک میکنم.

راستش من از حرفای آقا که دوست عزیزمون زحمت کشیدن و اینجا نوشتن این نتیجه رو میگیرم که اصلا هیچ موسیقیی حلال نیست . . .کلا بی خیالش بشیم بهتره . . . هوم؟
آهان یه فتوایی از صانعی (خدا بیامرز) خونده بودم که گفته بود موسیقی حرام نیست . . ینی اگه اون شعری که میخونن معنی دار باشه و عرفانی باشه کلا بقیه ش "ینی خواننده و نوع سازو اینا" دیگه مشکلی نداره. اینو گفته بود که بگه صدای زن حرام نیست اگه نخواد شعر لهو بخونه.
زرشــــــــــــــــــــــــــــــک . . .
خوبه.اگه میشه وقتش رو بیشتر کنین!!!!!!!

در پناه مهربون مهربونا
۲۹ دی ۸۹ ، ۱۹:۵۲ بنده خدا
سلام...
وقتتون بخیر ...
دیگه قتی آدمی مثل مشایی میگه موسیقی و غنا ایرادی نداره که توش حرفی نیست!
وقتی هزار ساله که علما عمرشون رو روی دین خرج کردند و به حرفای رسول الله (ص) و سایر ائمه (ع) رسیدند و در رساله هاشون درج کردند حتما اشتباه کردند همیشون و آقای مشایی رو خدا برای ما فرستاد تا از این جهالت بیایم بیرون...
حیف که اوضاع سیاسی بدی بود اون موقع مگر نه علما خوب جوابش رو می دادند...
در مورد موسیقی هم بگم خدمتتون که :
خودم به شخصه خیلی وقته گوش نمیدم....
حیف نیست روز ظهور حضرت با همون گوشی که هزار تا غنا و موسیقی دادیم بخوایم صدای حضرت رو هم بشنویم؟
قال معاذ الله....
تشکر از این پستتون...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">