جنجال یک سکوت

پیوندها
سه شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۰، ۱۱:۰۸ ب.ظ

مهر

"هوالواقف علی السرائر و الضمائر"

پیش نوشت:

ایام رجب و شعبان به دلیل اعیاد و میلادهای بسیاری که در آن هست دلیلی می شه که خیلی از ایرانیان مراسم ازدواج خودشون رو در این ماه ها برگزار کنند...همین باعث شد تا موضوع مهریه رو برای این پست انتخاب کنم.

امام علی علیه السلام می فرمایند:

مهریه های زنان را گران و سنگین نکنید

که موجب عداوت و دشمنی می شود.(۱)

در جای دیگر امام صادق علیه السلام می فرمایند:

همانا از برکت زن ، کم بودن مهریه اش و از بدیمنی او زیادی مهرش است.(۲)

۱.وسائل الشیعه ج 15 صفحه 11

۲.وسائل الشیعه ج 21  صفحه 254


+ دلیل اصلی این پست بر میگرده به حدود 6 ماه قبل که یکی از خوانندگان وبلاگمون که از خانوما به خاطر مهریه های بالا و سخت گیری های پیش از ازدواج شاکی بود پیشنهاد مطرح کردن این موضوع رو دادن و منم پذیرفتم و البته شرمنده ام که اینقدر دیر شد!

+ این لینک هایی که میدم رو پیشنهاد میکنم بخونین : یه جستجویی تو گوگل کردم ببینم از بزرگان اسلام و مشاهیر ایران مهریه های خودشون و همسرانشون دقیقا چقدر بوده این نتایج به دست اومد!(+) / مهریه های عجیب و غریب رو از اینجا بخونید(+) / مهریه در اسلام رو از اینجا بخونید(+) / مهریه از دیدگاه مقام معظم رهبری رو از اینجا بخونید(+) / میزان مهریه در روایات (+) / باشگاه زوج آسمانی(+)

+حتما حتما بگین نظرتون راجع به مهریه چیه؟!دقیقا به چقدر مهر اعتقاد دارین؟خانومای مجرد بگن دوس دارن چقدر مهرشون باشه؟آقایون مجرد بگن تا چقدر حاضرن مهر کنن؟(خواهشا مجردها اعتقاد قلبی شون رو بگن)خانوما و آقایون متاهل هم بگن مهریه رو چقدر در نظر گرفتن!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۳/۱۷

نظرات  (۱۷)

والا هر چی خانوم بچه ها بگن
مهریه رو کی داده کی گرفته؟! اصلا هرچقدر که بگن کی داره که بده؟ والا! با این اوضاع سکه یکیش هم سنگینه
سلام دوستان، ما یه طرح جامع بهار صلوات گذاشتیم که با همکاری همه وبلاگ نویس ها می خواهیم گسترشش بدیم و لینک وبلاگتون را قرار میدیم و همگی شروع به ثبت نام و روزانه هر تعداد که مایل بودید صلوات میفرستیم پس اگه حاجتی داری و به جهت سلامتی امام زمان این طرح را همکاری کنید ممنون و کمال تشکر
(آدرس وبلاگ برای ثبت نامwww.sadatyafatemeh.blogfa.com یا http://fatemehzahraee.blogfa.com/)



(کد لوگوی طرح بهار صلوات)
دهن ما را چرا آب انداختی بانو؟؟؟ هی بابا . . .
راستش ما که قصد ازدواج نداریم (ب.ش.ن.و و.ل.ی ب.ا.و.ر ن.ک.ن) اما خب... چون اصرار میکنی بهت میگویم.
به نظر من اول باهس یه نیم نگاهی به جیب داماد انداخت بعدا مهریه رو گفت که چقدر باشه؟ دوم اینکه بر فرض محال اگر داماد میلیونر هم بود باز نباهس از 14 تا سکه تجاوز کنه. چون رهبر واسه دخترا با مهریه سنگین خطبه نمیخونه ... پس خودمون باهس حدیث مفصل بخوانیم از این مجمل.
ما که خودمون به عدد هفت7 علاقه مندیم. حالا بازم باید به جیب آقا داماد نگاه کنیم. شاید از شانس ما جیب هایش پره خالی باشه.
در ضمن یه نکته ی مهم.عروس خانومای آینده دقت بفرماین سعی کنن مهریه رو سر سفره عقدبگیرن. مهریه باید مبلغش جوری باشه که زن هر وقت اراده کنه شوهر بتونه بده. و تو زحمت نیوفته دیگه. بهله!
۱۸ خرداد ۹۰ ، ۱۰:۴۳ الهام Light Knight
وا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من هنوز درسم تموم نشده ها!
به نظر بهتراینه که خانوم بپرسه ازآقاکه شماچقدرمیتونی مهرکنی؟یعنی چقدرداری که من اگه فردای عقدمطالبه کردم بتونی بدی؟؟؟
آقاهم بایدباصداقت کامل بگه...مثلابگه انقدهمه داراییمه انقدشومیتونم مهرکنم.
میدونید...
درکل منظورم اینه که وقتی اسم مهرروشه ووقتی عندالمطالبه است بایدفرهنگمون به جایی برسه که به اصل ماجراتوجه کنیم.
یعنی هروقت زن خواست مردبتونه بده واون اتفاق اصلی کهع خداهدفش بوده بیفته!
یعنی مهربین زن ومردبیشترشه وزندگیشون اساسش محکم تر
اگه ازاول بخوایم به عنوان طلب زن و پشتوانه واینابهش نگا کنیم اونوقته که کلاهامیره توهم
نه اینانباشه ها
ولی میگم مهم نگاه زوجین به ماجراست!



بقیه چی میگن؟؟؟؟
لینکای جالبی گذاشته بودی
دوستان به این هم توجه کنند که حضرت زهراباهمون پول مهریه ای که قبل عقدگرفتندجهازشونوتهیه کردند!
خوبه به بحث جهازو مراسمای ازدواج وخصوصااین پاتختی بی مزه هم یه صحبتی بشه!

نه؟
پاسخ:
پاتختی که خوبه که...کلی پول جمع میشه!یه بخشی از هزینه عروسی درمیاد!!
۱۸ خرداد ۹۰ ، ۱۱:۲۸ ساقی رضوان
به نام خداوند جان و خرد!

اولن باید آقامون اینام نظر بدن!:دی

بعدشم خود من ایشالا اگه خدا بخاد میخام عدد ابجد یه اسم رو تعیین کنم! حالا بگرد ببین اون اسم چیه و ابجدش چیه!:دییییییییییییییی

حالا آقامون اینا جرات داره بگه نه اون وقت با من طرفه
۱۸ خرداد ۹۰ ، ۱۲:۰۳ ساقی رضوان
نچ نچ

110 نیس

گزینه ی بعد؟!:))
۱۸ خرداد ۹۰ ، ۱۲:۳۴ ساقی رضوان
313 دقیقا عدد ابجد اسم کیه؟ من نمیدونم!:))
پاسخ:
منظورم 133 بود!!
سلام

مهریه اگه سکه باشه باید به تعدادی باشه که آقا خطبه می خونند

اما به نظرم سفرهای زیارتی از سکه بهتره ...

بعدشم مهریه های زیاد که به زور داماد رو راضی می کنن و قرار می دن که فایده نداره!! یه خانمی می گفتن : مهریه میزان محبت و علاقه شوهر نسبت به همسرش هست.

پس این مهریه های زیاد که به اصطلاح بعضیا پشتوانه دختره و از این حرفا به نظرم اصلا اصلا درست نیست!

چقدر نوشتم!!!!!!
التماس دعا
۱۸ خرداد ۹۰ ، ۱۵:۱۹ مرغ باغ ملکوت
سلام.
مثل همیشه مختصر و مفید نوشتید.

به نظر من آدم روی اصل انتخاب باید سخت بگیرد و حسابی چشماش و واکند تا بعدش به راحتی بتونه چشماش و ببنده..

وقتی که آدم با توجه به معیار های دینی یه انتخاب صحیح کرد و رسید به بحث مهریه .
باید دو طرف ادب هدیه رو رعایت کنند که البته بحث مفصلیه..

آقای داماد باید بدونه شان دختر و ارزش هاش چقدر بالاست و با بذل محبت این قدر دانی رو برسونه و از طرفی هم عروس خانوم یابد موقعیت اقتصادی و بارهای مختلف اجتماعی ای که بر دوش آقاست رو درک کنه و البته توجه داشته باشه که ارزش واقعی او به تعداد سکه ها نیست بلکه به ارزش ها و عقاید اوست.

مهریه پیشنهادی من اینه : 14سکه (چون میگن باید مهریه مبلغی پول هم باشه والبته چون حضرت آقا رو این تعداد تکیه دارند)+ حج واجب+ دوره تفسیر المیزان(جهت تشکیل زندگی با محوریت قران)+ کمک جهیزیه یک فرزند شهید نیازمند(جهت تبرک و تیمن حضور شهدا در زندگی مشترکشون)


در کل من فکر میکنم تو بحث مشکلات ازدواج جوونها رسالت سنگینی بر عهده بزرگتر ها و مسئولینه و خیلی کارها باید بشه تا فرهنگ درست دینی جا بیافته.

ما تو بحث خانواده و ازدواج کارهایی رو تو دانشگاه انجام دادیم برای فرهنگ سازی ولی خب باز دستمون تو یه سری مسائل بسته بود.

لینک هاتون جالب بود استفاده کردیم.

یا حق
سلام
اصلا کلمه ی مهر اونقدر زیباست که اگه قرار باشه 1000تا سکه بزنی مهریه رو این زیبایی از بین میره.چه دلیلی داره که میزان مهر زیادباشه؟واسه زمانی که خواستن طلاق بگیرن که اگه از اول قرار باشه به همچین چیزی فکرکرد بهتره ازدواج سر نگیره.
به نظر من اندازه ی مهر باید اونقدر باشه که وقتی بیانش میکنی چیزای قشنگ بیاد توذهن مثل 14-313-124-5-114- به نظر من زیاد بودن مهریه نشان دهنده ی بی اعتمادی وقبول کردن مهریه زیاد از طرف آقا نشان دهنده ی دروغگویی. کی میتونه با متوسط 600هزارتومن حقوق 1300سکه روبده؟
مهریه من سرپرستی از یک بچه یتیم بود در طرح اکرام کمیته امداد....+تعدادی سکه که بزرگترا گذاشتند و من سکه ها رو جزو مهریه ام به حساب نمیارم....البته هنگام ثبت ازدواج گفتن سرپرستی نمی شه مهریه باشه ونمی شه ثبتش کنیم....اما همسرم قول داد که اولین حقوقش و که گرفت بریم اون بچه رو از کمیته امداد انتخاب کنیم(اخه هنگام عقد ایشون هنوز سرکار نمی رفتند!)..خداییش هم وقتی اول حقوقشو گرفت...مهری ام داد..یعنی همون سرپرستی از بچه یتیم...

ولی خوب خیلی برامون دعا کنید....
فکر نمیکردم اینقدر بی جنبه و ترسو باشید و تاب تحمل حرف مخالف را نداشته باشید
همین امثال شما ب اون فکرای بستشونن که لطمه میزنن به دین
پاسخ:
اما جواب نمیدم...!
هو الجمیل
سلام علیک
درمورد مسئله ای صحبت کردید که هم اکنون به شدت باهاش درگیر هستیم ... من با توجه به این همه روایت و حدیث و توصیه بزرگان و ولی امر حاضرمون باز هم از کسانی چیزهایی دیده میشه که دل ما جوون ها رو میشکنه ... شکستنش هم دلیل داره ها ... از بابت این هست که وقتی کسی رو یا چیزی رو باور میکنی !! بعد همش فرو میریزه جایگاهش رو می بینی!! کسی که خودش باید فرهنگ سازی کنه!! اونوقت مهریه ای رو برای دخترش در نظر میگیره که ... نمیدونم وقتی پسری صادقانه میگه من بیشتر از 14 تا سکه ندارم بدم! چرا بحث 6 دانگ خونه یا 313 تا به نیت اصحاب حضرت حجت مطرح میشه!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ خوب یکی نیست بگه اصحاب امام حسین (ع) چرا نباشه؟ بعد بشینن چرتکه بندازن که چقدر میشه .... من شخصا از طرف خود دختر خانم توی جلسه ناراحت شدم ... عرق خجالت همینطوری داشت از روم میریخت !!! مگه پشتوانه یک انسان (حالا دختر یا پسر!) میزان سکه یا میزان دانگ خونه هست؟!!! اگر اینطوریه که ........................ فکر میکنم خیلی وضعیت خرابه .. خــــــــــــــــــــــــــــــــراب!!!!!
و من الله التوفیق
دلتون خوشه ها!!!!!!!!
۲۴ خرداد ۹۰ ، ۲۲:۱۲ ساقی رضوان
نه ولی نز دیکشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">