جنجال یک سکوت

پیوندها
شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۸۹، ۰۳:۲۳ ب.ظ

موسیقی در کلام امام صادق(ع)

"هوالواقف علی السرائر والضمائر"

پیش نوشت:

برگ سبزی از میان سخنان نورانی اهل بیت(ع)برای شرکت در طرح ثقلین

امام صادق(ع)می فرمایند:

وقتی حضرت آدم (ع)رحلت نمود،ابلیس وقابیل با رحلت او خوشحال شدند.

آن دو در اجتماعی شرکت کردند

وبه نشانه شادی برای مرگ آدم(ع)از تنبورها و وسائل لهو(موسیقی)استفاده کردند.

پس هر کسی در زمین از این وسائل لذت می برد

از پیروان راه ابلیس وقابیل می باشد.

منبع:اصول کافی جلد ۶ صفحه ۴۳۱

لینک پیشنهادی:

موجی شده ام...

پس نوشت:

اول...نماز روزه هاتون قبول

دوم...برایمان بگویید چرا موسیقی گوش می دهید یا چرا گوش نمی دهید؟!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۵/۲۳

نظرات  (۲۹)

سلام
ممنون که به وب ما سر زدین
نمی تونم بگم گوش نمی دم چون دروغه!!!
اما همه جور موسیقی رو گوش نمی دم
چون بعضی هاشون حتی ارزش شنیدن ندارن
اما بعضی ها رو از جمله اونایی که شعر حافظ یا مولانا باشن رو گوش می کنم
چون از مفهمومش لذت می برم
۲۳ مرداد ۸۹ ، ۱۵:۴۱ مــــــــــارال
سلام!

نماز روزه هاتون قبول!

از این که وسایل موسیقی رو وسایل لهو خطاب کردین واقعا متاسفم!

موسیقی باعث تسکین روح آدم میشه و من به شخصه با شنیدن موسیقی آروم میشم!

بله! اون موسیقی هایی که خواننده از کلمات زشت و زننده استفاده میکنه وحرفای رکیک میزنه (که اسمش رو موسیقی نمیشه گذاشت) گناهه و گوش دادنش جایز نیس!

ولی موسیقی و آهنگای دیگه گوش دادنش اصلا اشکالی نداره!

انسان ها از نظر روحی نیاز به شادی و آرامش دارن!

لطفا همه رو با یه چوب نزنین

ماه رمضونتون عسل!
پاسخ:
ماه رمضون شما هم عسل!
اول سلام و ممنون که راهنمایی کردین
دوم:همه ی انسانها از نسل قابیل هستند
سوم بله من به موسیقی گوش میدم ولی علاقه ای به کشتن آدم مثل قابیل ندارم
ببینم صدای پرنده ها اگه موسیقی نیست چیه؟
انسان هم به تقلید از طبیعت این وسایل رو ساخته
منظورت هر نوع موسیقیه؟
چون موسیقی برای اینکه حرام نباشه شرایطی داره،یکیش:نداشتن مفهوم بده و دومیش:نداشتن آهنگ تند و گناهه
باید ببینیم منظور امام صادق(ع) چیه؟

خوشحال می شم لینکت کنم شما چی؟
اگر موافقی، منتظرم؟!
سلام
1.دارم به حرفاتون فکر میکنم سعی میکنم ترک کنم با اینکه چیز بد گوش نمیدم و به همین چیزای تو tv ختم می شه
2.اگه تمایل به تبادل لینک داشتید استقبال میکنم به ما هم سر بزنید
3.به امید دیدار
man nemidoonam shoma chera az man porsidid ke ahang goosh mikonam ya na.
yekam tozih bedid.
shoma be har webi ke sar mizanid in soal ro miporsid?
hatman montazere javabetoon hastam.
۲۳ مرداد ۸۹ ، ۱۹:۰۷ سید محمد جواد طاهری
سلام.
مطلب مفیدی بود ولی حیف که هر کسی درک این مطلب رو نداره.
راستشو بخواین موسیقی گوش می دم ولی نه از نوع محرکش رو. حالا چه سنتی باشه چه غربی. اگه هم به گوشم خورد سعی می کنم از اون مکان دوری کنم.

التماس دعا
یا علی
سلام . . .
ممنونم از حضورت . . .
می دونی در صدد کوتاه کردن مطالب هستم . . .
از یادآوریت ممنونم . . .
و اما موسیقی راستش رو بخوای تا پارسال این موقع ها گوش میدادم . . .
ولی بعدش نه دیگه . . .
خیلی وقته گوش نمیدم . . .
مگر عروسی ها که مجبور میشم دم در بایستم . . .
راستش رو بخوای گفتن موسیقی آرامش روحه ولی من با مداحی و نوحه وشعر های عرفا بیشتر آرامش پیدا می کنم . . .
موفق باشی
بسم رب الشهداء والصدیقین

سلام

خوب هستین

قبول باشه . . .

خداوندا کمکم کن هیچگاه ایمانم در شرایط سخت طاقت فرسـا

متزلزل نشود

و بدانم هر آنچه اتفاق می افتد نیاز امروز من است.

خوش باشی

دعا فراموش نشه .
با سلام خدمت شما

نماز و روزه شما هم قبول ان شاءلله

سوال بسیار به جا پرسیدیدو البته سند زیبایی هم برای کلامتان آوردید

بله من به موسیقی گوش میهدم اما موسیقی انتخابی من باید از چندین و چند تا فیلتر رد شود
مثلا اینکه به هیچ عنوان غیر مجاز نباشد البته به نظر من خیلی از آهنگ های داخلی حالا کشورمان هم مشکل دار هستن و از نظر من غیر قابل قبول

اما اگر به فتوا امام خامنه ای که مورد قبول همه هست مراجعه کنیم تا آنجایی که ذهن بنده یاری میکند ایشان فرمودند :

گوش دادن به موسیقی هایی لهو و لعب که همانند موسیقی های مجالس عیش و نوش باشند و مهیج , موسیقی های حرام محسوب میشوند و اگر موسیقی اینگونه نباشد به خودی خود اشکالی ندارد.

فکر نمی کنید که مجلس قابیل با شیطان همان مجلس حرام بوده و موسیقی اون هم البته لهو و لعب ؟


یا مهـــــــــدی زهــــــــرای علــــــــــی
سلام...
گوش می دهم... خیلی هم...
متاسفانه...
سلام
عبادات مقبول درگاه حضرت احدیت ...

در مورد سوالتون : خیــــر, من موسیقی گوش نمیکنم... یعنی کنار گذاشتم!! خیلیها میگن :موسیقی تسکین روح آدم میشه. اما زمانی که گوش میدادم هم این حس رو نداشتم و حالا هم با این جمله مخالفم.
علت این که کنار گذاشتم هم این بود که چیزی به من اضافه نمیکرد! همین!!

التماس دعا
در پناه حق یا علی
من خودم سنتی گوش میدم.شجریان و سراج و افتخاری و دوست دارم .اما استاد مون میگفت موسیقی از اونجایی که تاثیر انی رو ی مخاطب داره و بدون واسطه عواطف ساز زن یا خواننده رو به ذهن شنونده مخابره میکنه و شنونده نا خودآگاه تحت تاثیر ان واقع میشه چه خوب و چه بد، خوبه که گوش ندید میگفت کاری اصلا به بحث فقهی اش ندارم اما چون، اراده ی ادم و ضعیف میکنه و و درواقع تمرین بی ارادگیه خوب نیست.
سلام ....

خسته نباشین .....

با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان


التماس دعا ....

اللهم عجل لولیک الفرج

سلام بر آل یاسین

سلام بر بلندای قیام وقعودت

سلام بر معراج رکوع وسجودت

سلام بر ذکر قرائت وقنوتت

سلام بر هنگامه طلوع وغروبت

سلام برتو ای یگانه دوران

سلام بر تو ای موعود قرآن

سلام برتو ای مهدی فاطمه(عج)

سلام بر تو که پرچم بر افراشته هدایتی

سلام بر تو که خود سلام وپیام آور سلامتی

سلام؛سلام؛سلام؛...

اللهم عجل لولیک الفرج
سلام
مفید بود ممنون که دعوت کردید
من اهل موسیقی نیستم
البته مشخصه های موسیقی حلال و حرام بارها بیان شده است و با یک سرچ ساده میتوان بهش رسید
سلام،
وبلاگ جالبی دارید. ممنون که سر زدید.
و اما در مورد موسیقی:
این موارد استفاده است که یک آلت را حرام و یکی را حلال می کند که حدودش در شرع آمده. البته به طور کلی من خودم با هر موسیقی ای موافق نیستم اما به کل مخالف هم نیستم چون خداوند هیچ چیز بیهوده ای نمی آفریند.
موفق باشید
سلام دوست عزیز
من متوجه این حدیث نشدم
یعنی هر کی با هر نیتی و با هر موسیقی استفاده کنه
جزء شیطان است؟!
اگر امکان داره کمی این حدیث رو تحلیل کنید و باز کنید
اتفاقا من همیشه سر این موضوع مشکل داشم
چون توی احکام اکثر مراجع هم گفته شده موسیقی که ادم رو از یاد خدا دور کنه و غنا و لهو و لعب باشه
ولی هیچ وقت این رو باز شده و تحلیل شده ندیدم
اگر میشه شما جواب منو بدید
یعنی هر موسیقی؟؟؟؟یا نه !!!! پس چه جور موسیقی؟؟؟؟
موفق باشید
اجرکم عند الله
راستی با ادمه موضوع علم در طرح ثقلین در خدمتتون هستم
یاعلی
پاسخ:
در پست های بعد مربوط به موسیقی به این موضوع خواهیم پرداخت انشاالله
سلام.
خیلی ممنون. پس من یک راست میرم جهنم و سر پل سراط خیلی وقت خدا رو نمیگیرم.
سلام من ترانه گوش نمیدم مگر در مواقع اجبار چون دچار اضطراب میشم و یا بچه هایی که همدیگرو دوست دارن البته نه هر دوستی یاداونا میافتم گریه ام میگیره اما با موسیقی روحم به ملکوت پرواز میکنه بگذریم موفق باشی
سلام
طاعات و عباداتتون قبول
منظور شما هر موسیقی است؟ پس اینها که مجاز اعلام میشه(البته نه همه!) اینها هم مورد داره ؟
من به موسیفی های مجازی گوش میدم و به نطرم میتونه آدم رو آروم کنه...
آدم بعضی اوقات دلش می گیره یا به یه مویسقی زیبا احتیاج داره
بعضی مویسقی ها ادم یاد خداش می ندازه
خوب مگ نشنیدید موسیقی یه قسمت از نیمکره مغز فعال می کنه ویه جوری برای مغز مفیده
من به شخصه موسیقی راک بدم میاد
اما خوب مگه نه وزارت ارشاد داریم پس می شه به مویسقی های که توسط وزارت ارشاد تایید شده گوش داد نه؟
هنوزم منطقی نبود
میدونید چیه ما هیچ وقت نمی تونیم به هم ثابت کنیم این بد اون خوب
ما ادام برخلاف جسته مون هنوز همون بچه کوچیکیم که مامانش میگه این چاقو رو بده واون بچه با اسرار میگه که می خوام واگه ازش بگیری ناراحت می شه وگریه می کنه.ماادماهنوز وقتی خدا بعضی چیزارو بهمون نمی ده به خدامون گلایه می کنیم.اما همون بچه وقتی بزرگ می شه تازه می فهمه بابا اون چاقو بوده وبراش ضرر داشته.تاما خودمون به این نتیجه نرسیم که مویسقی گناه هیچ کس نمی تونه مارو به این نتیجه برسونه
پاسخ:
در این مورد در پست های بعد(در همین ماه رمضان)بحث خواهد شد انشاا..!
سلام وبلاگ جالبی داری ممنون میشم به ما هم سر بزنید مرسی
سلام.....من تازه واردم ......
ببینم حالا گذشته از اینا خودتون چی گوش میدید......ا
من لالایی های مامانمو خیلی دوست داشتم الانم برا برادر زادم می خونم با صغریی که شما گفتید و کبرای خودم نتیجشو میشه بهم بگید لطفا...........
1-موسیقی یک هنر و هنر به اعتقاد ارسطو الهامی است از سوی خداوند.
2-این حدیث چقدر معتبر؟؟؟
به نظرم مقداری مشکوک می زنه.چون دین مبین اسلام درباره ی این جور مسائل حکم مطلق نمیده!و بین خوب و بدش فرق قائل میشه!

شخصا از گوش سپردن به موسیقی لذت می برم و احساس می کنم موسیقی واقعا الهامی از سوی خداست!!
یکبار که در طبیعت قدم می زنید گوشهاتون رو به اون بسپارید..
موسیقی در اون موج می زنه!
موسیقی وقتی بده که ما رو از حالت عادی خارج کنه و یا با ترانه ای ...ما رو به بدی دعوت کنه...
سراج: حمایت‌های دولت؛ فقط ظاهری است!
حسام‌الدین سراج که چندی پیش کنسرتش در کرمانشاه توسط برخی عوامل خودسر لغو شد، صراحتا می‌گوید: اگر در رشته تحصیلی خود؛ معماری؛ فعالیت می‌کرد، وضعیت مالی بهتری داشت. او با نقد شرایط امروز موسیقی تاکید کرد این هنر درحال تضعییف است و دولت هم کاری نمی‌کند.
حسام‌الدین سراج اعلام کرد؛ اگر در رشته تحصیلی خود یعنی معماری فعالیت می‌کرد؛ وضعیت مالی بهتری در مقایسه با الان داشت.

حسام‌الدین سراج(خواننده) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: رشته تحصیلی من معماری بوده و به یقین فکر می‌کنم اگر در شاخه تحصیلی‌ام فعالیت می‌کردم، وضعیت مالی بسیار مطلوب‌تری نسبت به الان داشتم اما به دلیل عشقی که به موسیقی دارم، به این فضا وفادار مانده‌ام. امروز مانند من بسیار وجود دارد که به دلیل علاقمندی به حوزه موسیقی در این حوزه ماندگار شده‌اند.

وی افزود: در جامعه ما؛ شرایط نامشخصی بر موسیقی حاکم است، که این شرایط؛ موسیقی و موسیقیدان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنها هر روز بیشتر از دیروز تضعیف می‌شوند. در این راه هنرمندان باید از حمایت دولت برخوردار باشند اما تشویقی هم ازسوی دولت در این عرصه انجام نمی‌گیرد.

وی، موسیقی‌ را سازنده تلقی کرد و اظهار داشت: موسیقی‌‌ای که بتواند در زمان لازم آرامش‌بخش باشد، در موقع لزوم هیجان بدهد، به فراخور حال؛ ایجاد حالت حماسی کند و زمانی هم، برعکس، بتواند ایجاد حزن و غم کند، یک نوع موسیقی سازنده محسوب می‌شود.

خواننده آلبوم‌های شمس الضحی، با اشاره به اینکه مهمترین مشکل موسیقی به عدم حمایت برنمی‌گردد، گفت: یکی از مهمترین مشکلات و آفت‌ها در کشور ما در عرصه موسیقی، عدم حمایت است. متاسفانه هیچ حمایتی از موسیقی سنتی در کشور ما صورت نمی‌گیرد. باوجود اینکه این موسیقی متعلق به این سرزمین است و ایران مهد این نوع موسیقی است؛ ولی هیچ حمایت جدی‌ای از آن انجام نمی‌شود و هرچه هست، ظاهری است.

وی ادامه داد: عدم برگزاری کنسرت، نبود سالن، طولانی بودن پروسه مجوز و بسیاری از مسایل دیگر، موسیقی سنتی را تحت فشار قرار می‌دهد و این هنر برای باقی‌ماندن و سرپا ایستادن همیشه باید مجاهده کند.

به‌گفته سراج، شرایط موسیقی درحال حاضر به‌گونه‌ای است که این هنر در کشور ما واقعا مظلو‌م است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=115655
وبلاگ خوبی داری
۰۲ شهریور ۸۹ ، ۱۶:۳۱ سعید--لحظه ای آرامش
سلام
اولا بگن وبلاگت خیلی چرته چون هرچی که عشقت می کشه هرچی که خودت فکر میکنی درسته بزور میخوای به ما تحمیل کنی من واقعا برات متاسفم ...
ثانیا مطلبت در مورد موسیقی خیلی بی منطقه برادر من یکم از موٍمن مقدسی مسجد ندیدگیت دربیا فکر کن : اولا به نظر من اونایی که از موسیقی خوششون نمیاد یا دروغ میگن یا مریض هستن( البته روحی) ثانیا این دلیل نمی شه اگر این طوریه چون یزید و سپاهیانش در مقابل امام حسین(ع) قرمز پوشیده بودن پس پوشیدن لباس قرمزم حرومه . بابا به خدا همین سنت گرایی و فکر نکردنمون ما رو به این روز انداخته.
ممنون از سایت خوبتون
موسیقی گوش نمیدم فقط آهنگ های مجاز سامی یوسف رو و بعضی آهنگهای مجازی رو که منو به یاد خدا و ائمه میندازه
خوشحال میشم سر بزنی
سلام دوست عزیز واقعا مطالبتون عالی بود با افتخار لینکتون کردم
واقعا تاثیرگزار بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">